Kummiproff +372 65 863 88 E-poe tellimuste infotelefon +372 5689 1778 Kontaktid
Millised talverehvid valida: naastrehvid vs lamellrehvid?

Millised talverehvid valida: naastrehvid vs lamellrehvid?

Eesti talv on nagu üllatusmuna: kord jää, kord lörts, kord must jää ja vahel… aprillis lahtine kruus. Just seetõttu kerkib igal sügisel sama küsimus: kas valida naastrehvid või lamellrehvid? Paneme kaardid (loe: rehvid) lauale ja teeme otsuse, mis sobib Eesti kliimasse ja sinu sõidustiiliga.

Kiire vastus – kumba eelistada?

  • Sõidad tihti jäistel kõrvalteedel, metsavahel või varahommikuti? → Naastrehvid annavad jääl ja kinnitallatud lumel kõige kindlama haardumise.
  • Sõidad peamiselt linnas ja puhastatud maanteedel, hindad vaikust ja väiksemat kütusekulu? → Lamellrehvid (naastudeta talverehvid) on vaiksemad, tihti paremad märjal asfaldil ja kütusesäästlikumad.
  • Elektriauto? → Kaal ja moment on suured: eelista kõrgema kandevõimega (XL) ja madala veeretakistusega talverehve; valik lamelli ja naela vahel sõltub ikkagi teekattest.
  • Elad linnas, aga käid nädalavahetusel maal jäistel teedel? → Kui jääd on päriselt tihti, võid eelistada naela; kui pigem harva, vali kvaliteetne lamell.

Eesti kliima = muutlik teekate

Meil on märg asfalt, lörts, pehme lumi, kare jää ja must jää – tihti kõik ühes nädalas. Seega ei ole “üht õiget” vastust; olud ja sõidumuster räägivad kaasa sama palju kui rehvi mark.

Naastrehvid: plussid ja miinused

Plussid:

  • Parim haardumine jääl. Naelad “hammustavad” jäässe ja lühendavad libedaga pidurdusteekonda.
  • Enesekindlus kõrvalteedel. Kui lund lükatakse harva või on tee jäine, tunned end turvalisemalt.

Miinused:

  • Müra – linnakiirustel ja kuival/märjal asfaldil on naast tihtipeale märgatavalt lärmakam.
  • Suurem veeretakistus. Võib tähendada natuke kõrgemat kütusekulu (või lühemat sõiduulatust EV-l).
  • Asfalt ei armasta naela. Naelad kulutavad teekatet; mõnes kohas vaadatakse sellele viltu.

Kellele sobib?

Maa- ja äärealade liiklejale, kes kohtub jäätunud teedega regulaarselt. Ka varahommikustele töö­sõitjatele, kellel on vaja maksimaalset pidamist enne, kui sahk ja sool jõuavad kohale.

Lamellrehvid (naastudeta): plussid ja miinused

Plussid:

  • Vaiksem ja mugavam. Linnasõit ja maanteel kruisimine on rahulikum.
  • Hea märjal asfaldil. Ka uuema põlvkonna lamellid saavad märjal ja lörtsisel teel väga hästi hakkama.
  • Sageli väiksem veeretakistus. Võib anda kütuse- või sõiduulatusvõidu.

Miinused:

  • Jääl jääb naelale alla. Korrektne sõiduvõte ja pikem pikivahe on jäätunud tänaval veel olulisemad.
  • Temperatuuri- ja kulumustundlik. Vali kvaliteetne talvelamell (mitte aastaringne kompromiss), hoia rõhud õiged ja kontrolli mustrit.

Kellele sobib?

Linna- ja maanteesõitjale, kelle teed on tavaliselt puhastatud ning kes hindab vaikust, mugavust ja säästu.

Pidurdusteekond: jää, lumi, märg asfalt

  • Jää: naast võidab. Kui teed on hommikul klaasjad, päästab nael sageli päeva.
  • Lahtine või kinnitallatud lumi: mõlemad tüübid võivad olla head – siin loevad muster, kummisegu ja rehvi kvaliteet.
  • Märg/külm asfalt: lamell on sageli tasakaalukam valik, andes parema haardumise ja lühema pidurdusteekonna kui nael samades tingimustes.

Praktiline nipp: mis iganes valiku teed, ära lase “talverežiimil” uinuda. Hoia pikivahet, väldi järske manöövreid ja kontrolli rehvirõhku (külmaga langeb rõhk loomulikult).

Müra, mugavus ja kütusekulu

  • Müra: nael on valjem. Kui sõidad palju linnas, võib lamell olla kõrvadele (ja salongile) parem.
  • Veeretakistus: lamell on tihti ökonoomsem; nael võib lisada 0,1–0,4 l/100 km suurusjärgus kulu (reaalne efekt sõltub autost, suurusest ja stiilist).
  • Mugavus: lamellirehvi pehmem segu ja täpne muster pakuvad mõnusat “talvekomforti”.

EL rehvimärgis ja indeksid: mida vaadata?

  • Märg-haardumine (A–E): talverehvil eriti oluline, sest Eesti talves on märg ja külm asfalt tavaline.
  • Veeretakistus (A–E): aitab hinnata kütusesäästu/ulatust.
  • Müratase (dB): väärtuslik linnas.
  • Kiirusindeks & kandevõime (nt 94H, 98T, XL): vali tootja soovituse järgi. Suuremale autole/EV-le sobib sageli XL.
  • Mustrisügavus: uue rehvi puhul kõik ok, kuid vaheta talverehv aegsasti – ohutus enne seaduse miinimumi.
  • DOT/vanus: ka vähe sõitnud, kuid vananenud kumm kaotab haarduvust ja elastsust.

Millised talverehvid elektriautole?

  • Kandevõime: vali XL/EV-spetsiifiline mudel.
  • Veeretakistus: madal veeretakistus = pikem sõiduulatus.
  • Müra: EV on vaikne, mistõttu rehvimüra paistab rohkem silma – lamell annab eelise.
  • Haardumine: kui teekate on tihti jäine, kaalu naastu; kui enamasti must ja märg asfalt, eelista lamelli.

Linn vs maantee vs kruus – stsenaariumid

  • Tallinna igapäevaliikleja: trassid puhtad, märg/külm asfalt. Lamellrehv on tavaliselt mugavam ja piisav.
  • Väikelinna/maa piirkond: hommikune jää on reaalne risk. Naast annab meelerahu ja pidamise.
  • “50/50” kasutaja: kui jääd kohtad mitu korda nädalas, eelistaksime naastu. Kui harva, on kvaliteetne lamell mõistlik kompromiss.

Ostukontroll: enne kassasse liikumist

✔️ Mõõt (nt 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17) vastab auto soovitusele.

✔️ Kiirusindeks ja kandevõime (nt 94H, XL) on õiged.

✔️ Sinu teekate: jäine/lumine (naast) vs märg/külm asfalt (lamell).

✔️ Mürataluvus: kas vaiksem sõit on tähtis?

✔️ Veeretakistus: kas otsid kütuse- või ulatusvõitu?

✔️ Eelarve: odav ≠ halb, kuid testitulemused ja tuntud mudelid annavad meelerahu.

✔️ Garantiid ja tootmisaeg (DOT): eelista värsket kaupa.

KKK (talverehvid, lamellrehvid, naastrehvid)

Kas lamellrehviga tohib sõita aastaringselt? – Tehniliselt saab, soovitatav see pole. Suvel on pidurdusteekond pikem, kulumine kiirem ja kütusekulu suurem kui suverehvil.

Kui sügav peab olema talverehvi muster? – Ohutuse mõttes vaheta tunduvalt enne miinimumi; praktikas soovitavad paljud spetsid talvel vähemalt 4–5 mm mustrit. Kehtiva miinimumi ja muu õigusinfo osas kontrolli Transpordiameti juhiseid.

Kas laiem rehv on talvel parem? – Mitte alati. Liiga lai “ujub” lumes; õige mõõt on parem kui lihtsalt laiem.

Kuidas rehvirõhku talvel valida? – Hoia tootja soovitatud rõhku. Külmaga rõhk langeb, seega kontrolli sagedamini (nt kord kuus).

Kas rehvivahetuse järel peab tasakaalustama? – Jah, tasakaalustamine vähendab vibratsiooni, kulumist ja mürataset.

Kokkuvõte: vali rehv oma tee järgi

  • Jää ja kõrvalteed tihti? → naastrehv.
  • Linn, puhastatud trassid, vaikus ja sääst? → lamellrehv.
  • EV või raske auto? → pöörake tähelepanu XL-kandevõimele ja veeretakistusele.

Kui soovid lihtsat algust, vaata populaarseid mõõte: 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17 – ja filtreeri kohe talverehvide kategoorias lamell või naast vastavalt oma teekattele.

Pro-nipp

Talverehv on nagu talvejope: naast on suleparka mägede jaoks, lamell on villane mantluke linnas. Mõlemaga on soe, aga matkale ei läheks mantliga ja ooperisse ei torma parka seljas. Vali see, kuhu sa päriselt lähed.