
Millised talverehvid valida: naastrehvid vs lamellrehvid?
Eesti talv on nagu üllatusmuna: kord jää, kord lörts, kord must jää ja vahel… aprillis lahtine kruus. Just seetõttu kerkib igal sügisel sama küsimus: kas valida naastrehvid või lamellrehvid? Paneme kaardid (loe: rehvid) lauale ja teeme otsuse, mis sobib Eesti kliimasse ja sinu sõidustiiliga.
Kiire vastus – kumba eelistada?
-
Sõidad tihti jäistel kõrvalteedel, metsavahel või varahommikuti? → Naastrehvid annavad jääl ja kinnitallatud lumel kõige kindlama haardumise.
-
Sõidad peamiselt linnas ja puhastatud maanteedel, hindad vaikust ja väiksemat kütusekulu? → Lamellrehvid (naastudeta talverehvid) on vaiksemad, tihti paremad märjal asfaldil ja kütusesäästlikumad.
-
Elektriauto? → Kaal ja moment on suured: eelista kõrgema kandevõime (XL) ja madala veeretakistusega talverehve; valik lamelli ja naela vahel sõltub ikkagi teekattest.
-
Elad linnas, aga käid nädalavahetusel maal jäistel teedel? → Kui jäidet on päriselt tihti, võid eelistada naela; kui pigem harva, vali kvaliteetne lamell.
Eesti kliima = muutlik teekate
Meil on märg asfalt, lörts, pehme lumi, kare jää ja must jää – tihti kõik ühes nädalas. Seega ei ole “üht õiget” vastust; olud ja sõidumuster räägivad kaasa sama palju kui rehvi mark.
Naastrehvid: plussid ja miinused
Plussid:
-
Parim haardumine jääl. Naelad “hammustavad” jäässe ja lühendavad libedaga pidurdusteekonda.
-
Enesekindlus kõrvalteedel. Kui lund lükatakse harva või on tee jäine, tunned end turvalisemalt.
Miinused:
-
Müra - linnakiirustel ja kuival/märjal asfaldil on naast tihtipeale märgatavalt lärmakam.
-
Suurem veeretakistus. Võib tähendada natuke kõrgemat kütusekulu (või lühemat sõiduulatust EV-l).
-
Asfalt ei armasta naela. Naelad kulutavad teekatet; mõnes kohas vaadatakse sellele viltu.
Kellele sobib?
Maa- ja äärealade liikleja, kes kohtub jäätunud teedega regulaarselt. Ka varahommikused töösõitjad, kellel on vaja maksimaalset pidamist enne, kui sahk ja sool jõuavad kohale.
Lamellrehvid (naastudeta): plussid ja miinused
Plussid:
-
Vaiksem ja mugavam. Linnasõit ja maanteel kruisimine on rahulikum.
-
Hea märjal asfaldil. Ka uuema põlvkonna lamellid saavad märjal ja lörtsisel teel väga hästi hakkama.
-
Sageli väiksem veeretakistus. Võib anda kütuse- või sõiduulatusvõidu.
Miinused:
-
Jääl jääb naelale alla. Korrektne sõiduvõte ja pikem pikivahe on jäätunud tänaval veel olulisemad.
-
Temperatuuri- ja kulumustundlik. Vali kvaliteetne talvelamell (mitte aastaringne kompromiss), hoia rõhud õiged ja kontrolli mustrit.
Kellele sobib?
Linna- ja maanteesõitjale, kelle teed on tavaliselt puhastatud ning kes hindab vaikust, mugavust ja säästu.
Pidurdusteekond: jää, lumi, märg asfalt
-
Jää: naast võidab. Kui teed on hommikul klaasjad, päästab nael sageli päeva.
-
Lahtine või kinnitallatud lumi: mõlemad tüübid võivad olla head – siin loevad muster, kummi segu ja rehvi kvaliteet.
-
Märg/külm asfalt: lamell on sageli tasakaalukam valik, andes parema haardumise ja lühema pidurdusteekonna kui nael samades tingimustes.
Praktiline nipp: mis iganes valiku teed, ära lase “talverežiimil” uinuda. Hoia pikivahet, väldi järske manöövreid ja kontrolli rehvirõhku (külmaga langeb rõhk loomulikult).
Müra, mugavus ja kütusekulu
-
Müra: nael on valjem. Kui sõidad palju linnas, võib lamell olla kõrvadele (ja salongile) parem.
-
Veeretakistus: lamell on tihti ökonoomsem; nael võib lisada 0,1–0,4 l/100 km suurusjärgus kulu (reaalne efekt sõltub autost, suurusest ja stiilist).
-
Mugavus: lamellirehvi pehmem segu ja täpne muster pakuvad mõnusat “talvekomforti”.
EL rehvimärgis ja indeksid: mida vaadata?
-
Märg-haardumine (A–E): Talverehvil on see eriti oluline, sest Eesti talves on märg ja külm asfalt tavaline.
-
Veeretakistus (A–E): Aitab hinnata kütusesäästu/ulatust.
-
Müratase (dB): Väärtuslik linnas.
-
Kiirusindeks & kandevõime (nt 94H, 98T, XL): Vali tootja soovituse järgi. Suuremale autole/EV-le sobib sageli XL.
-
Mustrisügavus: Uue rehvi puhul kõik OK, kuid vaheta talverehv aegsasti – ohutus enne seaduse miinimumi.
-
DOT/vanus: Ka vähe sõitnud, kuid vananenud kummi haare ja elastsus halveneb.
Millised talverehvid elektriautole?
-
Kandevõime: vali XL/EV-spetsiifiline mudel.
-
Veeretakistus: madal veeretakistus = pikem sõiduulatus.
-
Müra: EV on vaikne, mistõttu rehvimüra paistab rohkem silma – lamell annab eelise.
-
Haardumine: kui teekate on tihti jäine, kaalu naastu; kui enamasti must ja märg asfalt, eelista lamelli.
Linn vs maantee vs kruus – stsenaariumid
Tallinna igapäevaliikleja:
-
Trassid puhtad, märg/külm asfalt. Lamellrehv on tavaliselt mugavam ja piisav.
Väikelinna/maa piirkond:
-
Hommikune jäide on reaalne risk. Naast annab meelerahu ja pidamise.
“50/50” kasutaja:
-
Kui jäidet kohtad mitu korda nädalas, eelistaksime naastu. Kui harva, kvaliteetne lamell on mõistlik kompromiss.
Ostukontroll: enne kassasse liikumist
-
✔️ Mõõt (nt 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17) vastab auto soovitusele.
-
✔️ Kiirusindeks ja kandevõime (nt 94H, XL) on õiged.
-
✔️ Sinu teekate: jäine/lumine (naast) vs märg/külm asfalt (lamell).
-
✔️ Mürataluvus: kas vaiksem sõit on tähtis?
-
✔️ Veeretakistus: kas otsid kütuse- või ulatusvõitu?
-
✔️ Eelarve: odav ≠ halb, kuid testitulemused ja tuntud mudelid annavad rahu.
-
✔️ Garantiid ja tootmisaeg (DOT): eelista värsket kaupa.
KKK (talverehvid, lamellrehvid, naastrehvid)
Kas lamellrehviga tohib sõita aastaringselt?
Tehniliselt saab, soovitatav see pole. Suvel on pidurdusteekond pikem, kulumine kiirem ja kütusekulu suurem kui suverehvil.
Kui sügav peab olema talverehvi muster?
Ohutuse mõttes vaheta tunduvalt enne miinimumi – praktikas soovitavad paljud spetsid talvel vähemalt 4–5 mm mustrit. Kehtiva miinimumi ja muu õigusinfo osas kontrolli Transpordiameti juhiseid.
Kas laiem rehv on talvel parem?
Mitte alati. Liiga lai “ujub” lumes; õige mõõt on parem kui lihtsalt laiem.
Kuidas rehvirõhku talvel valida?
Hoia tootja soovitatud rõhku. Külmaga rõhk langeb, seega kontrolli sagedamini (nt kord kuus).
Kas rehvivahetuse järel peab tasakaalustama?
Jah, tasakaalustamine vähendab vibratsiooni, kulumist ja mürataset.
Kokkuvõte: vali rehv oma tee järgi
-
Jää ja kõrvalteed tihti? → naastrehv.
-
Linn, puhastatud trassid, vaikus ja sääst? → lamellrehv.
-
EV või raske auto? → pöörake tähelepanu XL-kandevõimele ja veeretakistusele.
Kui soovid lihtsat algust, vaata populaarseid mõõte: 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17 – ja filtreeri kohe talverehvide kategoorias lamell või naast vastavalt oma teekattele.
Pro-nipp
Talverehv on nagu talvejope: naast on suleparka mägede jaoks, lamell on villane mantluke linnas. Mõlemaga on soe, aga matkale ei läheks mantliga ja ooperisse ei torma parka seljas. Vali see, kuhu sa päriselt lähed.