Kuidas mõjutavad rehvid auto pidurdusteekonda?
Lühike vastus: rehvid mõjutavad auto pidurdusteekonda väga palju. Pidurite töö on muuta liikumisenergia soojuseks, aga pidama paneb auto rehvi ja tee kontaktpind. Kui kontakt on kehv, läheb ka pidurdus pikemaks. Vaatame peamised tegurid läbi.
1) Rehvitüüp ja hooaeg
- Suverehv on parim soojas, eriti märjal ja kuival asfaldil.
- Talverehv (lamell/naast) töötab külmas, jääl ja lumel; suvel on segu liiga pehme → pikem pidurdus.
2) Kummisegu ja temperatuur
- Segu määrab, kui hästi rehv “nakkub” teekattega.
- Vale temperatuurivahemik (nt talverehv suvel) = haare väheneb.
- Külmaga on suverehv jäik nagu külmkapi kumm – pidurdus venib.
3) Mustrisügavus ja vee ärajuhtimine
- Kulunud muster ei juhi vett/lörtsi → pidurdusteekond kasvab hüppeliselt.
- Talvel soovitatakse mustrit ≥ 4–5 mm; suvel ära lase langeda miinimumi lähedale.
4) Rehvirõhk (jah, see igav teema, mis päästab)
- Liiga madal rõhk: suurem deformatsioon, pikem pidurdus, soojenemine ja kulumine.
- Liiga kõrge rõhk: väiksem kontaktpind, vähem haaret.
- Kontrolli kord kuus külmalt; koormaga/haagisega tihti +0,2–0,3 bar.
5) Laius, profiil ja kontaktpind
- Laiem rehv võib kuival ajal lühendada pidurdust, ent vees/lumes võib hoopis ujuda.
- Madal profiil parandab roolitäpsust, kuid võib vähendada mugavust ja haaret ebatasasel teel.
- Vali tootja soovitatud mõõt – see on tasakaal pidamise, juhitavuse ja mugavuse vahel.
6) Rehvi vanus ja seisukord
- Kumm vananeb ka riiulis. Pragud, “mullid”, ebaühtlane kulumine = haare kehvem ja risk suurem.
- Jälgi DOT-koodi; vanematel rehvidel lase spetsialistil silm peale.
7) Märgis ja indeksid
- EL märgis – märghaardumine (A–E) on otseselt pidurdamise vihje.
- Kandeindeks (LI) ja kiirusindeks (SI) peavad vastama autole (või olema kõrgemad).
- EV/SUV: eelda XL-kandevõimet; vale indeks = kehvem stabiilsus ja pidamine.
8) Veermik ja joondus (rehv ei tööta üksinda)
- Sildade joondus nihkes → rehv kulub “trepiks”, pidamine langeb.
- Tasakaalustamata rattad pikendavad pidurdust kaudselt: auto on “närviline”, ABS teeb rohkem tööd.
- Hea pidurdus = pidurid + rehv + veermik töötavad koos.
9) Teeolud: märg, jäine, lumine
- Märg asfalt paljastab rehvide klassi – siin on erinevused kõige suuremad.
- Jää: naast on kuningas; lamell vajab pikemat pikivahet.
- Lahtine lumi: mustri isepuhastus ja lamellide töö on määrav.
10) Juht mõjutab rohkem, kui arvad
- Hädaolukorras päästab sirgjooneline tugev pidurdus ja ABS; aga korralik pikivahe annab sulle juurde “tasuta ABS 2.0”.
- Äkilised manöövrid pidurduse ajal pikendavad teekonda; hoia rool otsem.