Mis on põhjamaine talverehv ja miks see erineb Kesk-Euroopa rehvidest?
Kui rehvidel oleks iseloom, siis põhjamaine talverehv oleks karmiks talveks treenitud maratonijooksja, samal ajal kui Kesk-Euroopa talverehv oleks pigem “mõnusalt jaheda sügise nautija”. Mõlemad on head omal moel, aga Eesti kliimas ei saa iga rehviga hakkama.
Vaatame, mis neil vahet on ja miks põhjamaine talverehv on meie oludes sama oluline kui soe mantel veebruaris.
Mis on põhjamaine talverehv?
Põhjamaine talverehv on spetsiaalselt välja töötatud äärmiselt külmade, lumiste ja jäiste tingimuste jaoks, mis on tüüpilised Skandinaaviale, Soomele ja... üllatus, ka Eestile.
Neid rehve iseloomustab:
- pehme kummisegu, mis ei kivistu isegi –25 °C juures
- sügav, agressiivsem lamellmuster, mis hammustab end lumme
- väga kõrge haarduvus jääl
- võimalus kasutada naastusid (kuigi ka lamellvariant on väga tugev)
Kui tavaline talverehv on “talveks valmis”, siis põhjamaine talverehv on “talvega sõbraks saanud”.
Mis on Kesk-Euroopa talverehv?
Kesk-Euroopa talverehv on mõeldud piirkondadesse, kus talv tähendab:
- +5 °C kuni –5 °C
- märg asfalt
- natuke lörtsi
- mõnikord lund (kui ilmataat viitsib)
Need rehvid sobivad sellise kliimaga nagu Saksamaa, Holland, Prantsusmaa või Austria madalamad piirkonnad. Eestis? Noh… meil on veidi teistsugune talv.
Kesk-Euroopa talverehvi omadused:
- kõvem kummisegu (sobib plusskraadides paremini)
- madalam lamellide hulk
- väga hea pidamine märjal teel
- aga nõrk pidamine jääl ja sügavas lumes
Kui põhjamaine rehv on “karmi talve komando”, siis Kesk-Euroopa rehv sobib pigem “pehme talve spaapaketti”.
Mis vahe neil siis tegelikult on?
1. Kummisegu
Põhjamaine rehv kasutab ülielastset kummisegu, mis jääb pehmeks ja haarduvaks ka väga madalal temperatuuril.
Kesk-Euroopa rehv muutub külmaga kõvaks nagu külmkapist võetud või, mis tähendab... libe nagu või jääl.
2. Muster ja lamellid
Põhjamaise rehvi muster on sügavam ja lamelle on rohkem – see tagab parema pidamise lumes ja jääl.
Kesk-Euroopa rehvid on disainitud pigem märjale asfaldile, mitte jäätunud külavaheteele.
3. Pidamine jääl
Põhjamaine rehv võidab siin nii kindlalt, et seda pole isegi sportlik võrrelda.
Kui Kesk-Euroopa rehv jääle satub, meenutab see pigem pingviinipoega esimesi samme tegemas.
4. Temperatuurivahemik
Põhjamaine: loodud –30 °C kuni +5 °C
Kesk-Euroopa: loodud –7 °C kuni +10 °C
Eestis kohtab esimese vahemiku alumist otsa ikka märksa sagedamini kui teise ülemist otsa.
Millist rehvi valida Eestis?
Lihtne: põhjamaine talverehv.
Eesti talv on liiga kõikuv ja liiga sageli libe, et Kesk-Euroopa rehvi peale loota.
Põhjamaine rehv sobib eriti hästi:
- kui sõidad varahommikul musta jääga
- kui elad linnast väljas
- kui tahad maksimaalset kontrolli ka lumesaju ajal
- kui soovid talvel turvalist pidamist nii linnas kui maanteel
Kesk-Euroopa talverehv võib olla sobiv, kui:
- sõidad ainult linnas
- teed puhastatakse kiiresti
- talved on konkreetselt lumeta (viimasel ajal siiski pigem harva)
Aga üleüldiselt: Eesti on põhjamaine riik ja vajab põhjamaist rehvi.
Milline rehv sobib paremini, kui sõidad pikale reisile Kesk-Euroopasse?
Kui plaanid talvisel ajal minna pikemale autoreisile Kesk-Euroopasse – näiteks Saksamaale, Austriasse või Tšehhi – tasub mõelda, et sealne kliima on oluliselt pehmem ja enamasti märg, mitte jäine nagu Eestis. Nendes riikides on teed kiiremini hooldatud, lund on vähem ja temperatuurid püsivad pikalt nulli ümbruses või sellest kõrgemal. Siiski arvesta sellega, et Poolas ja Saksamaal on naastrehvide kasutamine keelatud.
Sellisesse piirkonda sobib tegelikult Kesk-Euroopa talverehv paremini, sest
- see pakub suurepärast pidamist märjal asfaldil,
- selle kummisegu talub paremini soojemaid talvepäevi,
- ja rehvimuster on optimeeritud just lörtsi, vihma ja märja tee jaoks.
Põhjamaine talverehv saab seal muidugi hakkama ka hästi, kuid võib olla veidi pehmema seguga, mis tähendab kiirteel suuremat kulumist ja pisut vähem täpset juhitavust plusskraadide juures.
Seega, kui auto jääb Eestisse – vali põhjamaine talverehv.
Kui lähed mitmeks kuuks Kesk-Euroopasse – võid eelistada Kesk-Euroopa talverehvi.
Kui sõidad ainult nädalaks-reisiks – pole mõtet rehve vahetama hakata, põhjamaine lamellrehv teeb töö ilusti ära.